×
לימודי
 מוסיקה, שיעורי
 מוסיקה, חוגי
 מוסיקה, קורסי
 מוסיקה, פעילויות מוסיקה -  עיבוד והלחנה - עיבוד והלחנה - מהלב למוח, משם לידיים, אל תוך האוזן וחזרה ללב

עיבוד והלחנה - מהלב למוח, משם לידיים, אל תוך האוזן וחזרה ללב

מאת חוגחוג - פורטל החוגים והפנאי של ישראל

יצירת מוזיקה הוא נושא רגיש מאד למוזיקאים. יש המתמסרים לתהליך ארוך טווח, מתנתקים מהעולם ונוסעים לאי בודד כדי לכתוב את המוזיקה שלהם.
יש המסתגרים באולפן לחודשים רבים עד שמראים את הפנינה החדשה ויש העושים זאת על הדרך בראשם.

הלחן והמילים הם הבסיס לכל יצירה מוזיקלית טובה. אנו נקראים להבעה עצמית ונעשה הכל בתור בעלי היצירה להגיע לביטוי מושלם ושלם של האמירה שלנו, בין אם מוזיקלית או טקסטואלית. תהליך יצירה עשוי להיות מורכב וארוך טווח. ייתכן ותמצאו את עצמכם משרבטים כמה תווים על פתק וחוזרים אל הפתק הזה בעוד 5 שנים כדי להפיח בו חיים רק כי היה תקוע לכם בראש באופן חלקי ולא מצאתם את האקורד המסיים שלכם. השלב שמגיע אחרי הכתיבה והלחן הוא שלב העיבוד שעליו יקום וייפול השיר.

אמן חכם אמר בעבר - אם השיר עובד ונשמע טוב על גיטרה בלבד, או אפילו ללא כלי - הוא יעבוד גם עם עיבוד נכון, אבל לא ניתן לבסס כתיבה של שיר על בסיס העיבוד לבדו ללא התחשבות במהלכים הרמוניים ויישום הכללים הקיימים בכתיבת יצירה מוזיקלית. כללים? כן, יש כללים.
כדי להגיע ללחן מנצח, כזה שאנשים ירצו לזמזם וייתקע להם בראש, או כזה שירגש, או כזה שיעלה זיכרונות מתוקים או פשוט יזיז למאזין משהו בפנים - על היוצר, המלחין והמעבד (לעתים מדובר באותו אדם!) לעמוד בכמה כללים.

לפעמים, תהליך יצירה מוזיקלי נופל עלינו כרעם ביום בהיר. אנחנו קמים עם שיר בלב ומורידים טייק אחד ומדובר בלהיט הבא של הקיץ, אך ברוב המקרים לא כך הדבר. אומרים שכדי לכתוב שיר אחד טוב, צריך לכתוב 99 אחרים גרועים. כן, אחד ממאה. לכן, על היוצר להתאמן ולסגל לעצמו משמעת ברזל ולכתוב לכתוב לכתוב.

אז כמו בכל ספורט צריך להתאמן ואסור להתייאש, צריך לזכור לקחת הפסקה מדי פעם , אך באופן קבוע לשבת כל יום ולכתוב, להלחין, לעבד. כמה שעות ביום!

חשוב ומומלץ להקליט ולא משנה באיזו מדיה (אפילו זמזום של רעיונות לתוך הטלפון הנייד) את כל התהליך כדי לא לפספס ולשכוח פנינים שהגינו במהלך היצירה. תגלו בהאזנה אחרי כמה ימים שבכל הקלטה כזאת יש כמה רעיונות שעשויים לשמש אתכם ולהוות לכם השראה.

תוכלו להיעזר בבחירת מקצב כלשהו והשמעתו בלופ כדי לקבל השראה להלך הקצבי של השיר, תוכלו לנסות לחפש סבב הרמוני של כמה אקורדים שתחזרו עליהם שוב ושוב עד שתצמח מהן מלודיה, זמזמו כל היום מה שיוצא לכם מהפה, האזינו למוזיקה בכמה שיותר סגנונות ונסו להלחין ו"לצאת מעצמכם" כדי לגלות כוחות הלחנה מעניינים ומרעננים שינבעו מכם. נשמו השראה מכל הסביבה שלכם יום ולילה.

אם תרצו לקחת את המוזיקה רחוק ולעשות ממנה קריירה, כדאי שתלמדו כמה שיותר כדי להצליח ולהתפתח כאמנים. כאשר ניגשים ללמוד הלחנה ובאופן ממוסד, בין אם אצל מורה פרטי, במרכז למוזיקה או במוסדות לשכלה גבוהה, התלמידים מתבקשים ללמוד נושאים כגון הלחנה מלודית, הלחנה מבוססת הרמוניה, טכניקות שונות כגון מודולציה בהלחנה, היפוך ראי, היפוך סרטן ועוד, סגנונות וגישות שונות בהלחנה, הגישה המזרחית, הגישה המערבית אשר מבוססת מנגינה וליווי הרמוני, ביטוי דרמטי, רגש בכתיבה, ניתוח יצירות ועוד.

הנושאים הנלמדים בקורסי עיבוד הם הכרת מנעדי כלי הנגינה, טכניקות בעיבוד, עיבוד ותזמור להרכבים שונים, בחירת סגנון עיבודי, תזמור לקוורטטים, עיבוד ותזמור לביג בנד, יישום ידע הרמוני באופן מעשי ועוד.

 

הרשמות אינטרנטיות לחוגים - החלטה כלכלית נטו