×
 מטפלים וחוגים טיפוליים -  אבחון לקויות למידה - מדוע חשוב לאבחן לקויות למידה אצל ילדים?

מדוע חשוב לאבחן לקויות למידה אצל ילדים?

מאת חוגחוג - מנוע החיפוש לחוגים ופנאי של ישראל

 ראשית נגדיר מהי לקות למידה. לקות למידה הינה ביטוי לפער בין פוטנציאל לימודי של ילד לבין ביטוי הפוטנציאל במסגרת הלימודית שלו. כאשר אנו חשים כי בקרב ילדנו קיים פער כזה אשר מקשה עליו להשתלב ולעמוד בקצב הלימוד במסגרת הלימודית, עלינו לבצע אבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי אשר יתבצע על ידי מאבחן מוסמך או פסיכולוג.

ילד בעל לקות למידה יחווה תסכול רב נוכח הקושי שלו להגיע להישגים לימודיים גבוהים, בטחונו העצמי ייפגע והחוויה כולה במסגרת הלימודית עשויה להתערער אם לא יאובחן כראוי ולא יקבל את הסיוע הנדרש לכך. מדובר בתחושת חוסר אונים ואף עשוי להוביל לחרדה בכל הקשור לסביבה החברתית, והדימוי והערך העצמי.

אבחון לקויות למידה עשוי לתרום לילד בהתמודדות עם הקשיים והמכשולים אשר הוא חווה בחיי היום יום. הסיבה לכך טמונה בעובדה שהאבחון מכיר בקשיים ובנקודות החולשה של הילד, לדוגמת ילד אשר נתפש במשך זמן רב כעצלן או חסר רצון ללמוד ולהתאמץ -יחווה הקלה מידית מתוך הכרה במצבו ובכך ירד ממנו הלחץ הסביבתי וכמובן תחושות האשמה.

האבחון הדידקטי עשוי לחרוץ מפורשות כי הילד זקוק לעזרה ותמיכה למען שיפור יכולות הלמידה שלו וכן, הוא אף מעניק לילד מיפוי מפורט של יכולותיו ושל מאפייני הלקות שלו. בסופו של אבחון לקויות למידה יקבל הילד המלצות והכוונה כיצד להתמודד עם מצבו ומה עשוי לסייע לו.

ילדים בעלי לקות למידה מאופיינים לרוב בהתמודדויות רגשיות מורכבות. עליהם להתמודד עם תחושות "עצמי" קשות ועם תיוג של "שונה". מתוך כך, הם עשויים לחוות קשיים חברתיים ורגשיים אשר נובעים מלקויות בקריאת המפה החברתית או מלקויות במיומנויות הנדרשות למשחקים חברתיים. כאן נכנס לתמונה האבחון הפסיכו-דידקטי אשר נותן גם מענה להיבט הרגשי והחברתי של הילד לצד ההיבט הלימודי.